Ikuti Blog ini

Rakyat Tetap Pilih Pakatan Rakyat


Banyak pihak hari ini mengakui bahawa jika pilihanraya negeri Perak diadakan pada waktu ini, Pakatan rakyat mampu mengekalkan kerajaannya yang telah dirampas oleh UMNO BN.

Hal ini berdasarkan kepada senario keputusan pilihanraya kecil yang berlaku di seluruh negara selepas kemelut politik Perak berlaku pada awal tahun ini.

Hal ini ditambah pula dengan kezaliman polis di dalam setiap kali Pakatan Rakyat mengadakan perhimpunan dimana polis-polis ini akan mencari peluang untuk memukul, membelasan dan menangkap anggota Pakatan Rakyat dan ini menyebabkan rakyat menjadi bertambah simpati kepada PR dan bencikan BN.

Sekalipun BN menyatakan bahawa mereka adalah kerajaan yang sah di Perak, namun legitimasinya tetap dipersoalkan dan rakyat tetap tidak akan menerima sesbuah kerajaan yang tidak dibentuk dari pilihan mereka.

Sekalipun Sultan Perak, Sultan Azlan Shah memperkenankan perlantikan Menteri Besar yang kemudiannya dilucutkan oleh keputusan Mahkamah Tinggi, namun Zambry yang kemudiannya berjaya di dalam rayuannya di Mahkamah Rayuan jelas menunjukkan Zambbry tidak mempunyai asas kekuatan sebagai Menteri Besar kerana tidak mengetuai kerajaan yang dipilih rakyat. Kalau boleh dikatakan beliau hanyalah mengetuai sebuah kerajaan haram selepas rampasan kuasa.

Dipandang dari sudut apa sekalipun, kerajaan BN Perak hari ini bukan sebuah kerajaan yang diterima oleh rakyat. Ia terebntuk dari coup de tat (rampasan kuasa) oleh seornag Perdana Menteri yang gila kuasa bernama Najib Tun Razak.

Lambat laun, yang benar itu akan kembali kepada haknya. Pakatan Rakyat akan tetap memperolehi kerajaan Peraknya semula.


Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .