Ikuti Blog ini

PRK DUN Galas; Ustaz Harun Yakin Ku Li Sokong Calon PAS

http://buletinonline.net/images/stories/berita34/rumahterbukabppnt%20131.jpgKUALA TERENGGANU - Pesuruhjaya PAS Terengganu Dato' Ustaz Harun Taib tidak menafikan pengaruh Ahli Parlimen Gua Musang sedikit sebanyak akan menjejaskan peluang PAS menawan kembali Dewan Undangan Negeri (DUN) Galas.

Menurutnya, DUN Galas adalah dalam kawasan Parlimen Tengku Razaleigh yang dianggap sebagai kubu kuatnya.

Namun begitu, beliau menjangka Tengku Razaleigh akan akan menyokong calon Pas da pilihan raya kecil DUN terbabit yang bakal diadakan tidak lama lagi.

"Ya, kita tidak nafikan pengaruh Tengku Razaleigh (Hamzah) kerana itu kubu dia, tapi Tengku Razaleigh sendiri pun InsyaAllah, sara rasa dia sendiri pun akan memberi sokongan kepada calon PAS,"katanya dalam sidang media yang diadakan pada majlis rumah terbuka Aidilfitri Pas Terengganu, di sini Rabu. 29 September.

Ustaz Harun yang juga Ketua Dewan Ulamak PAS berkata demikian kerana menurutnya Tengku Razaleigh adalah seorang yang bijak dalam berpolitik.

"Saya rasa Tengku Razaleigh ini seorang yang bijak berpolitik, biasanya dia pandai memandang menurut suasana dan realiti,"jelasnya ketika ditanya pihak media, mengapa beliau yakin Tengku Razaleigh akan menyokong calon PAS.

Selain itu, beliau berkeyakinan demikian kerana menurutnya ramai tokoh-tokoh lama dan veteran Umno telah pun bersama-sama dengan PAS dan akan menyokong PAS dalam pilihanraya umum akan datang.

"pada umumnya, saya rasa, tokoh-tokoh veteran Umno, orang-orang lama Umno begitu ramai yang telah bersama-sama dengan, khususnya (mereka akan menyokong PAS) dalam pilihanraya akan datang,

"sebab mereka telah hilang keyakinan kepada Umno,"jelasnya.

Kerusi DUN Galas yang terletak dalam kawasan Parlimen Gua Musang kini kosong selepas penyandangnya Che Hashim Sulaiman meninggal dunia pada Isnin lepas akibat barah usus.

Kerusi itu dimenangi Che Hashim pada pilihan raya usama-sama dengan PASmum 2008 setelah apenyandang dari Umno, Saufi Deraman dengan majoriti 646 undi.

Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .