Ikuti Blog ini

Logo Halal Nasi Lemak Palsu - Kenapa Pewaris Buat Laporan Polis?

Ada pengusaha nasi lemak di Pulau Pinang yang menyediakan banyak nasi lemak bungkus dan meletakkan nasi lemak mereka di serata tempat kawasan perumahan dan kilang. Pada bungkusan tersebut di letakkan tanda halal.

Berikutan itu Pewaris atau nama penuhnya Pertubuhan Kebangsaan Warisan Ketuanan Melayu Malaysia telah membuat laporan pada polis. Seramai 100 orang pahlawan Pewaris berkumpul di depan balai polis pada hari itu dan ulasan mereka begini:


  1. Mereka tak kisah siapa saja boleh buat dan jual nasi lemak asalkan tanda logonya tidak palsu dan sah dikeluarkan oleh Jakim.
  2. Perbuatan meletakkan logo halal mengganggu sensitiviti umat Islam.
Sejak bila orang melayu semak dahulu tanda halal pada bungkusan nasi lemak sebelum makan. Sepengetahuan saya dari kecil sehingga kini dah berumur lebih 40 tahun, inilah kali pertama saya dapat tahu ada orang letak tanda halal pada bungkusan nasi lemak. Tentu ada yang tak kena dengan nasi lemak itu.

Seperkara lagi ialah di mana nasi lemak itu di letakkan, adakah di kedai-kedai kepunyaan orang melayu atau bukan dan paling utama sekali siapa pembuat nasi lemak itu, adakah dia orang melayu.

Dari berita tersebut, sudah tentu pembuat nasi lemak merupakan seorang yang bukan melayu atau Islam kalau tidak pasti Pewaris tak akan buat riuh dengan melaporkannya pada polis.

Bagaimana pula jika pembuat nasi lemak itu meneruskan jualan nasi lemaknya tetapi kali ini tidak meletakkan logo halal pada bungkusan tersebut. Adakah laporan polis akan di buat juga atas alasan nasi lemak sepatutnya dibuat oleh melayu, mana ada orang cina buat dan jual nasi lemak.

Banyak soalan berpusing dalam kepala saya motif sebenar Pewaris buat kecoh dan memperbesarkan isu ini sehingga melaporkan pada Polis. Apakah Polis mampu memastikan orang Melayu atau Islam sentiasa berwaspada terhadap makanan yang halal atau haram.?

Wallahu'alam.

Baca berita asal di sini.
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .