Ikuti Blog ini

Dato' Nik Aziz dalam Media Indonesia

 Pada usianya yang melewati tujuh puluhan, tokoh pergerakan Islam PAS Malaysia ini tetap muda dalam semangat dan idealismenya. Walaupun sudah memetik beberapa kemenangan dakwah, dirinya tetap konsisten. Seorang menteri besar ini memotong 40 peratus gajinya untuk umat.

Namanya Abdul Aziz bin Nik Mat. Orang biasa memanggil beliau dengan Nik Abdul Aziz Nik Mat. Lahir di Kampung Pulau Melaka, Kota Bharu pada tahun 1931.

Sejak kecil, Nik Abdul Aziz sudah gemar belajar ilmu-ilmu Islam. Saat itu, guru beliau adalah seorang ulama terkenal di daerahnya. Dan sang guru tak lain adalah ayah beliau sendiri yang biasa dipanggil masyarakat dengan Tuan Guru Haji Nik Mat.

Setelah dirasa cukup mendapat pendidikan dasar-dasar Islam, Nik Abdul Aziz disekolahkan ke pesantren di Jertih, Trengganu. Namanya pondok pesantren Tuan Guru Haji Abbas.

Pada tahun 1952, Nik Abdul Aziz meninggalkan tanah air untuk melanjutkan pendidikannya ke Universiti Deobond, India. Di sana, ia berguru kepada ahli tarekat terkemuka, Maulana Husain Ahmad al-Madani.

Lima tahun kemudian, Nik Abdul Aziz melanjutkan pelajaran ke Lahore, Pakistan untuk mendalami tafsir Al-Qur'an. Setelah itu, beliau melanjutkan pelajarannya ke Universiti Al-Azhar, Mesir untuk mengambil pengkhususan bahasa Arab dan dilanjutkan dengan mendalami perundangan (hukum) Islam.

Setelah hampir sepuluh tahun belajar di luar negara, Nik Abdul Aziz memutuskan kembali ke tanah kelahirannya. Dia ingin mengamalkan pengetahuan yang dimilikinya dengan berkhidmat sebagai guru di sekolah menengah Agama Tarbiyyah Mardiah, Panchor dan di Sekolah Agama Darul Annuar yang didirikan oleh ayahnya.

Selain mengajar, ayah sepuluh orang anak ini juga aktif memberikan ceramah-ceramah Islami. Mulai dari khutbah di masjid, hingga majilis taklim yang tersebar di masyarakat. Tugasnya sebagai ulama, benar-benar disambut baik oleh masyarakat.

Yang menarik masyarakat dari sosok Nik Abdul Aziz adalah rutin hariannya yang sarat dengan keteladanan. Mulai dari keluarganya yang terjaga dalam akhlak Islam, kedekatannya dengan kaum fakir miskin, serta rumahnya yang sederhana dan akrab dengan lingkungan sekitar. Malah selalunya mencukur rambut bayi pun masyarakat suka meminta khidmat Nik Abdul Aziz.

Pentas Politik Di tahun 1967, di usianya yang ke tiga puluh enam, Nik Abdul Aziz bergabung dengan Parti Islam Se-Malaysia (PAS). Dia memilih PAS bukan sekadar asasnya yang Islam, tapi juga visi perjuangannya yang benar-benar ingin menegakkan daulah Islam di Malaysia.

"Saya memilih PAS karena parti ini merupakan sebuah pergerakan yang landasannya jelas-jelas memperjuangkan akidah Islam. PAS di mata saya tidak memisahkan antara politik dan agama. Namun, bagaimana caranya bisa berjalan seiringan satu sama lain," ujarnya.

PAS lanjutnya, adalah harakah Islamiyah (pergerakan Islam) yang dicarinya. "Sebab, PAS memiliki cita-cita untuk menegakkan daulah Islamiyah seperti yang diidam-idamkan oleh setiap mukmin."

Sejak terjun di dunia politik bersama PAS, tekanan dan dukungan silih berganti dirasakan Nik Abdul Aziz. Di tahun pertama bergabung dengan PAS, Nik Abdul Aziz berhasil memenangkan pemilihan umum untuk daerah Kelantan. Sejak itu, daerah Kelantan menjadi basis kekuatan PAS. Walau dengan cara apa pun, Barisan Nasional (BN) yang merupakan partai pemerintah saat itu tidak pernah mengalahkan Nik Abdul Aziz dan PAS di daerah pemilihan itu.

Karena ketokohan dan sosok karismatiknya sebagai ulama, Nik Abdul Aziz diamanahkan pimpinan PAS untuk menjabat Ketua Dewan Ulama PAS. Di posisi itu, Nik Abdul Aziz menyerukan seluruh pimpinan dan kader PAS untuk kembali menghidupkan sunnah Rasul dalam semua sisi kehidupan. Perjuangan PAS menurutnya, harus dalam rangka menegakkan Islam, bukan untuk memuaskan ambisi atau syahwat kekuasaan semata.

Walau sudah menjadi pimpinan dengan berbagai kesibukan yang luar biasa, Nik Abdul Aziz tidak pernah melalaikan dakwah. Kesibukan mengisi ceramah dan taklim tidak mengendur dengan alasan apa pun. Baginya, politik adalah sebahagian dari dakwah. Bukan sebaliknya.

Menteri Besar Pada Pilihanraya 1990, PAS mendapat undi luar biasa di Negeri Kelantan. Nik Abdul Aziz diberi amanah sebagai Menteri Besar yang setaraf gabenor wilayah di Indonesia. Hingga pilihanraya 2004 lalu, PAS tetap unggul memperolehi undi majoriti di Kelantan. Dan selama 14 tahun itu pula, Nik Abdul Aziz memikul amanah berat itu. Di posisi yang strategik itu, Nik Abdul Aziz kian kuat menyampaikan dakwah dalam bentuk lain. Ia tidak menggalakkan seluruh pejabat di jajarannya untuk menerima hadiah apa pun. Menurutnya, semua itu rasuah. Ia pun memberikan teladan. Nik Abdul Aziz terus memotong 40 peratus gajinya untuk menambah khidmat kepada masyarakat.

Berubahkah Nik Abdul Aziz? Sama sekali tidak. Ia tetap Nik Abdul Aziz yang dulu. Rumahnya tetap sederhana. Kereta yang dikenderai juga kereta seperti orang kebanyakan di negeri Kelantan. Setiap hari Jumaat, ia mengkhususkan waktunya untuk mengisi pengajian umum di sebuah majlis taklim yang berada di pusat kota. Siapa pun boleh datang. Sedemikian besarnya sambutan masyarakat, hari Jumaat menjadi hari pengajian untuk mereka. Mereka datang dari berbagai pelusuk di negeri Kelantan. Bahkan, tidak sedikit yang sengaja membawa tenda agar bisa khusyuk mendengarkan kajian dari sang guru, Nik Abdul Aziz. (mn)

ps: Artikel ini asalnya dalam bahasa Melayu Indonesia, diterjemah ke bahasa Melayu.

Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .