Ikuti Blog ini

Hari Pahlawan Tanpa Syirik

1. Beberapa hari lagi negara akan menyambut hari Pahlawan . Pada amalan biasa , Tugu Negara akan dikunjungi secara rasmi untuk majlis kalungan bunga.

2. Biarpun Majlis Fatwa Kebangsaan telah mengumumkan fatwanya bahawa mengalung bunga ke Tugu Negara adalah haram malah membawa kepada syirik .

3. Malangnya , fatwa itu tidak pernah dipedulikan oleh pihak kerajaan sebaliknya perayaan rasmi hari pahlawan tetap menyaksikan upacara mengalung bunga ke Tugu negara oleh Perdana Menteri .

4. Lebih malang , para ulamak kerajaan diam membisu atas perlakuan yang jelas mempunyai fatwa syrik melakukannya , sebaliknya riuh rendah mempersoalkan isu lilin Dato' Seri Nizar yang hanya dipegangnya seusai majlis Press Confrence mendesak siasatan telus dilakukan ke atas Mendiang teoh beng Hock .

5. Lilin itu bukanlah dinyalakan dalam majlis tafakkur mengenang dan menghayati atau meratapi kematian Teoh Beng Hock . Dalam erti kata lain , ianya bukanlah majlis keagamaan tetapi lebih kepada semangat solidariti . Pun begitu tidak dinafikan ianya terdedah kepada khilaf .

6. Justeru itu Dewan Pemuda PAS mendesak agar Kerajaan meniadakan upacara Mengalung Bunga di Tugu Negara yang jelas fatwanya tanpa khilaf lagi oleh Majlis Fatwa Kebangsaan .

7. Dewan Pemuda PAS juga mengharapkan semua ulamak yang sensitif seperti dalam isu lilin tempohari hari bangkit bersuara dan menentang upacara syirik ini . Jangan kerana ia dilakukan oleh kerajaan maka ia didiamkan sementara perkara yang dilakukan oleh pembangkang maka mengundang respon pantas dari ulamak - ulamak ini .

8. Cara hidup dan amalan pemimpin akan menjadi ikutan rakyat . Ianya sangat berisiko tinggi berbanding perlakuan orang awam biasa .

الناس على دين ملوكهم

Manusia di atas [ mengikut ] manhaj [ cara hidup ] pemimpin mereka .

9. Saya secara peribadi menasihatkan diri saya dan juga semua pemimpin negara malah tidak lupa saya kepada pemimpin Pakatan Rakyat yang beragama Islam agar berhati - hati dalam apa jua tindakan yang membabitkan silang agama dan budaya . Apa yang jelas , semua kategori yang hanya bersifat budaya dan adat resam maka ianya dibenarkan oleh Islam . Adapun perkara yang berkait dengan upacara agama , di atas apa pun alasan ianya tidak dibenarkan oleh syara' .

10. Kita berjuang untuk menawan jiwa manusia agar kembali kepada Islam . Lantaran itu , peliharalah kesucian Islam agar kita tidak dimurkai Allah swt . Biarlah ... kita barangkali bakal kehilangan sokongan manusia asal Allah swt mengekalkan redhaNya buat kita . Namun apalah ertinya sokongan padu manusia andai Allah swt murka kepada kita .




Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .