Ikuti Blog ini

TG Nik Aziz - Jangan sebut Kelantan tiada hak dapat Royalti




Menteri Besar Kelantan Nik Abdul Aziz Nik Mat menafikan dakwaan Umno bahawa beliau menyokong kerjasama erat antara Pas dan parti perkauman itu.

Beliau yang kesal kenyataannya diputar-belit media pro-kerajaan berkata apa yang beliau tegaskan adalah memulihkan hubungan kerajaan negeri Kelantan dan Kerajaan Pusat supaya pemerintah memulangkan semula royalti minyak RM1 bilion kepada rakyat Kelantan, serta melonggarkan sekatan ekonomi keatas negeri Pakatan Rakyat itu.

"Saya usulkan supaya hubungan antara dua kerajaan dipulihkan seiring dengan semangat Persekutuan," kata Nik Aziz dalam satu kenyataan media hari ini.

Beliau berkata kenyataan yang dibuat ketika melancarkan Kelantan Fiesta 2009 telah disalah-erti. Mursyidul Am Pas itu mahu Kerajaan Pusat melangsaikan tanggungjawab kepada Kelantan, dan sekiranya itu berlaku, hubungan antara Kelantan dan Pusat akan beliau lanjutkan ke tahap yang lebih sihat.

"Ini bukan isu parti. Saya tidak berminat untuk merapatkan kedua-dua parti. Ini adalah soal kerajaan negeri dan kerajaan pusat," tegas Nik Aziz menolak dakwaan media pro-kerajaan.

Kelantan menuntut royalti minyak diberikan, serta geran kewangan dan projek pembangunan tidak lagi disekat. Kelantan yang berada dalam kedudukan strategik di Laut China Selatan dan terletak 150km dari deposit gas minyak adalah antara negeri termiskin di negara ini.

Dalam satu permainan politik yang jelas, sejak kenyataan Nik Aziz diputarkan media perdana, pemimpin Umno-BN memuji Mursyidul Am Pas itu sebagai pemimpin yang warak dan tidak rasuah.

Nik Aziz berkata pendiriannya menolak sebarang kerjasama antara Pas dan Umno tidak berubah.

"Ini adalah permainan Umno. Bukan dari Pas," kata Nik AzizTok Guru 27709_0008
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .