Ikuti Blog ini

Jenazah "Osama" Dicampak Ke Laut, Tidak Ikut Peraturan Islam

Kaherah: Islam menentang keras mayat Osama disemadikan di laut, demikian kenyataan seorang jurucakap Universiti Al-Azhar, di sini semalam selepas pegawai kanan AS mengesahkan kepada mereka bahawa jenazah Osama.

“Jika benar jenazah itu dicampakkan ke laut, maka Islam menentangnya sama sekali,” kata Mahmud Azab, penasihat kepada Imam Besar Al-Azhar, Sheikh Ahmed al-Tayeb, memberitahu AFP.

“Jenazah siapa pun, jika ia dimilik oleh seseornag yang terbunuh atau mati kerana benncana alam, hendaklah dihormati. Batang tubuh orang beriman atau tidak beriman, Islam atau Kristian, mesti dihormati,” tambahnya.

Universiti Al-Azhar adalah pusat pembelajran yang amat berprstitij di kalangan dunia Islam Sunnah.

Seorang pegawai kanan AS mengesahkan kepada mereka bahawa jenazah Osama telah disemadikan di laut tanpa mengulas lanjut.

“Kami ingin mengelakkan situasi di mana makam itu akan dijadikan seperti keramat,” kata seorang pegawai AS kepada AFP, dan menambah sekarang tiada masa untuk berunding dengan lain-lain negara untuk mengaturkan pengkebumian yang wajar.

Sebelum itu, seorang pegawai pentadbiran AS berkata, jenazah ketua Al-Qaeda berusia 54 tahun itu dikebumikan menurut syariat Islam.

"Kami memastikan bahawa ia (jenazah Osama) dikendalikan menurut amalan dan tradisi agama Islam," kata pegawai berkenaan.

Meskipun Amerika berjanji untuk mengkebumikan jenzah Osama mengikut amalan dan tradisi Islam, ternyata mereka penipu.

Mereka mengambil keputusan untuk mencampakkan jenazah ke laut, yang menurut ulamak Universiti Al-Azhar bukan merupakan peraturan dan amalan Islam.

Masyarakat semakin mempertikaikan benarkah Osama dibunuh? Apakah mencampakkan mayatnya ke laut adalah usaha untuk menutup terus cerita Osama supaya dia tidak lagi boleh dicari dan dikaji untuk menentukan kesahihan dan kebenaran bahawa itu adalah Osama?

Sedangkan gambar yang dikatakan Osama ditembak itu adalah sebenarnya sekeping gambar palsu? =GB
Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .