Ikuti Blog ini

BUKIT SELAMBAU DAN GAS PEMEDIH MATA




ORANG RAMAI BERKUMPUL DI TEPI PADANG UNTUK MENGELAK DARI SEMBURAN ASAP GAS PEMEDIH MATA.


gas pemedih mata untuk menyuraikan orang ramai.

BUKIT SELAMBAU -Ceramah DSAI yang belum sempat diadakan telah dihadiri oleh sebahagian besar pasukan keselamatan kerana tidak mendapat permit. DSAI yang dijangkakan berucap telah di sembur dengan air berasid dan kemudiannya gas pemedih mata bagi menyurai oarang ramai.

Ceramah yang sepatutnya dijalankan di taman awam cinta sayang itu berakhir dengan drama kejar mengejar antara pasukan keselamatan dan pasukan polis. Ini adalah kerana ada penyokong yang mengeluarkan kata-kata kesat kepada pihak berkuasa dan juga ada yang enggan bersurai untuk melihat kejadian yang berlaku.

Namun sekumpulan anak muda mula berkumpul di kawasan kedai secara beramai-ramai dan disinilah tercetusnya peristiwa di mana gas pemedih mata ditembak lebih 50 kali ke tengah padang bagi menyuraikan sekumpulan anak-anak muda yang berada di penjuru kiri dan kanan padang. Ini kali kedua semburan dan selepas itu penangkapan.
DSAI yang hanya 2 minit cuba memberi ucapan menggunakan "heler", setelah pihak berkuasa tidak membenarkan menggunakan pembesar suara , telah di sembur dan ramai yang bertempiaran.menurut sumber seramai hampir 50 ditahan.

Sumber PKR itu menjangkakan lebih 50 orang - termasuk pemimpin kanan PKR negeri, peniaga pasar malam dan penduduk setempat ditangkap.Pemimpin parti itu yang ditahan termasuklah senator Zamri Yusof, setiausaha negeri Hafiz Ali dan ketua staf pejabat Anwar, Ibrahim Yaakob.Malah ada sumber yang menyatakan turut ditahan ialah Dat johari Abdul.Semasa ceramah turut berada ialah calon Bkt Selambau Manikumar,Yb Dato Johari Abdul.



SG.PETANI - Nampaknya ternyata kerajaan BN semakin "kecut dan takut" dengan suara rakyat yang bakal menenggelamkan keegoaan mereka dalam pilihanraya kecil yang bakal diadakan 7 April nanti.


Terkini, pihak polis terutamanya FRU dipercayai telah mengganas dan menyerang orang ramai yang hadir untuk mendengar ceramah Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dekat Padang Awam Cinta Sayang dekat sini malam tadi. Polis dipercayai telah melepaskan gas pemedih mata untuk menghalang orang ramai hadir dan mendengar amanat Anwar itu.


Selain gas pemedih mata, pihak polis juga dipercayai telah menggunakan meriam air "water canon" bagi tujuan tersebut. Ini menyebabkan orang ramai bertempiaran lari dalam keadaan ketakutan dan kecoh sekali. Kejadian itu berlaku selepas kira-kira lima mini Anwar memperkenalkan calon PKR bagi Kerusi DUN Bukit Selambau dalam pilihanraya kecil kawasan itu nanti. Lebih memilukan ialah pihak polis mengambil masa yang lama iaitu kira-kira dua jam sehingga 11.30 malam untuk menyerang orang ramai yang tidak berdosa itu.


Kami juga difahamkan seramai lebih kurang 50 orang telah ditangkap oleh pihak polis termasuk pemimpin tertinggi PKR negeri, para peniaga gerai dan penduduk setempat. Manakala itu antara mereka yang ditahan termasuklah Senator Zamri Yusof, Setiausaha Negeri Hafiz Ali dan Ketua Staf Pejabat Anwar, Ibrahim Yaakob.


Selain kehadiran pihak FRU untuk menyerang orang ramai, pihak polis juga dipercayai telah mengadakan beberapa sekatan jalanraya untuk menghalang orang ramai hadir ke ceramah Anwar malam tadi. Difahamkan lebih 10 ribu rakyat setempat dan luar telah hadir beramai-ramai untuk mendengar ceramah Anwar malam tadi.


[Biarpun media membuat bermacam-macam provokasi kononnya calon PKR DUN Bukit Selambau tidak diterima kaum India di sana. Namun, kini ternyata mereka yang semakin ketakutan dengan "penangan pakatan rakyat" hingga terpaksa menggunakan pihak polis sekali lagi untuk menghalang rakyat daripada mendengar amanat Anwar Ibrahim. Apakah rakyat hanya mahu melihat sahaja adengan ini?


Atau, mungkin juga ini adalah satu petanda yang BN akan terus hancur dan ditolak rakyat seperti yang berlaku di Kuala Trengganu dan Permatang Pauh dulu. Sebenarnya, mereka langsung tidak mahu belajar dari kesilapan lalu. Mereka ternyata lupa bahawa "Suara Rakyat Suara Keramat" dan "Rakyat Hakim Negara". Jika inil;ah caranya mereka gunakan untuk menghalang kebangkitan rakyat, maka itu terbuktilah bahawa percaturan politik UMNO/BN kini sudah semakin tersasar dari matlamat perjuangan mereka sejak dulu, kini dan pasti selamanya].

BANTU... Ahli Parlimen Merbok, Datuk Rashid Din (kiri) membantu seorang penyokong Pakatan Rakyat dan PAS yang terkena gas pemedih mata ketika tindakan Unit Simpanan Persekutuan di Taman Ria Jaya, Sungai Petani, Kedah malam tadi.

Related Posts with Thumbnails
hak cipta terpelihara ©2011. MUSLIMEEN UNITED .